flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

ЗАПРОВАДЖЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ ДОСУДОВОГО РОЗСЛІДУВАННЯ – ЧЕРГОВА СПРОБА ІНФОРМАТИЗАЦІЇ КРИМІНАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ

04 червня 2021, 09:24
Верховною Радою прийнято у другому читанні Закон України "Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо запровадження інформаційно-телекомунікаційної системи досудового розслідування". Проект Закону було зареєстровано за №5246. Закон передбачає утворення та функціонування під час здійснення кримінальних проваджень у взаємодії з існуючими системами Єдиного реєстру досудових розслідувань (ЄРДР), Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС) Інформаційно-телекомунікаційної системи досудового розслідування (ІТСДР).
 
Під час обговорення та прийняття закону у другій редакції висловлені зауваження та пропозиції щодо необхідності суттєвого доопрацювання проекту закону, приведення його положень у відповідність до вимог Конституції України, усунення суперечності та неточності окремих, але важливих положень, які стосуються реалізації повноважень органами досудового розслідування та слідчими, не були ураховані. Не було взято до уваги жодної пропозиції народних депутатів щодо зміни редакції тексту статей запропонованого закону.
 

Закон, у разі його підписання Президентом України, а законодавча ініціатива у прийнятті цього закону виходила від Президента, та після опублікування набуде чинності через шість місяців. До цього потрібно буде створити програмне забезпечення Інформаційно-телекомунікаційної системи досудового розслідування, прийняти відповідне Положення або ж декілька Положень, які мають бути узгоджені Офісом Генерального прокурора з керівниками органів досудового розслідування

( державних органів, у складі яких діють органи досудового розслідування, – так у прийнятому законі), упровадити функціонування цієї системи у прокуратурі, органах досудового розслідування та забезпечити її взаємодію з ЄРДР та ЄСІТС, забезпечити відповідний захист системи.
 

Що на практиці ІТСДР привнесе у кримінальний процес, чим удосконалить його положення і як вплине на ефективність досудового розслідування та виконання завдань кримінального процесу? У пояснювальній записці до законопроекту №5246 здійснено спробу дати відповідь на ці питання, але відповідь є непереконливою, особливо непереконливими є доводи в умовах нинішнього протистояння збройній агресії, гібридної війни з використанням кібератак. Висновок невтішний – накопичення матеріалів кримінальних проваджень в цифрованому вигляді, передача матеріалів кримінальних проваджень на носіях тощо не лише не оптимізує роботу слідчого, прокурора і судді, не лише створить численні ситуації процесуальних конфліктів щодо отримання матеріалів, суттєво полегшить доступ до матеріалів кримінального провадження осіб, які не мають жодного відношення до процесуальної діяльності. І тут питання навіть не у програмному забезпеченні, не у захисті (хоча питання звісно існує), а питання доброчесності учасників процесу. Невже у спосіб ігнорування справедливих зауважень та пропозицій фахівців необхідно було поспішати з прийняттям закону? Відповідь є передбачуваною. Задекларована мета - повна відмова у майбутньому від паперового провадження на стадіях досудового розслідування та розгляду справи в суді має передбачати відповідну програму, належно обґрунтовану, соціально зважену, економічно вивірену, з визначенням тих етапів, які не стануть на заваді досягненню мети та виконання завдань кримінального процесу .