Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Верховна Рада України після обговорення численних поправок прийняла у другому читанні Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо відновлення роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України» (законопроєкт №3711-д). Важливість цього закону виявляється у положеннях, що стосуються як організації та діяльності Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, так і організації та діяльності Конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. Законом визначаються вимоги до членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів, критерії яких полягають у доброчесності та професійності.
Кандидат на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України вважається таким, що відповідає критерію доброчесності, якщо він є незалежним, чесним, неупередженим, непідкупним, сумлінним, дотримується етичних норм та демонструє бездоганну поведінку у професійній діяльності та особистому житті, а також якщо немає сумнівів щодо законності джерел походження його майна, відповідності рівня життя кандидата або членів його сім’ї задекларованим доходам, відповідності способу життя кандидата його статусу. Кандидат на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України вважається таким, що відповідає критерію професійної компетентності, якщо він володіє знаннями у сфері права, в тому числі щодо функціонування судової системи, має аналітичні здібності, здатність наполегливо працювати, має усні та письмові комунікаційні навички, а також вміння взаємодіяти з колегами.
Народні депутати сприйняли зауваження, які стосувалися формування Конкурсної комісії на період проведення судової реформи. Відтак упродовж чотирьох років Конкурсна комісія буде формуватися не з числа трьох представників від Ради суддів, по одному представнику від Ради прокурорів, Ради адвокатів і Національної академії правових наук України, а, як визначено у перехідних і прикінцевих положеннях, - з трьох осіб з числа суддів або суддів у відставці, запропонованих Радою суддів України, та трьох осіб, запропонованих міжнародними та іноземними організаціями, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод протягом останніх п’яти років надають Україні міжнародну технічну допомогу у сфері судової реформи та/або запобігання і протидії корупції. Вказане положення є суттєвим. Іншою новацією, яка визначена законом, є перевага голосів членів Конкурсної комісії з числа міжнародних організацій у прийнятті рішення. Відповідно до положень нового Закону рішення Конкурсної комісії вважається прийнятим, якщо за нього проголосували не менше двох таких членів Конкурсної комісії.
Вказаний запобіжник важливий, проте прийнятий Закон не вирішує випадків конфліктних ситуацій, у тому числі щодо взаємодії Конкурсної комісії та Вищої ради правосуддя України у впровадженні рішень Конкурсної комісії, організаційних аспектів діяльності Конкурсної комісії як допоміжного органу Вищої ради правосуддя. Не були ураховані вкотре народними депутатами важливі зауваження, висловлені Головним науково-експертним управлінням та Головним юридичним управлінням Верховної Ради України, що негативно позначилось на якості законопроєкту. Адже законопроєкт стосується не лише організації та діяльності Вищої кваліфікаційної комісії суддів, але й окремих положень утворення, реорганізації та ліквідації судів, що також є вкрай важливим питанням судової реформи.